vízhűtő javítás

Vízhűtő javítás- szolgáltatásaink:

  • Személygépkocsi, teherautó, kamion, munkagép, stb. vízhűtő javítás, karambol utáni egyengetés, hűtősérülés javítás hegesztéssel, ragasztással.
  • Alumínium, réz, acél, műanyag hűtőalkatrészek hegesztése.
  • Külső-belső autóhűtő tisztítás, vízkőtelenítés, lamella egyengetés.
  • Műanyag víztér csere, tömítéscsere.
  • Erősen roncsolódott autóhűtő műanyag víztér cseréje egyedileg elkészített alumínium vagy réz víztérre.
  • Tömb csere: a nagymértékben roncsolódott, teljesen elvízkövesedett vízhűtő tömb (rácsos, lamellás része a hűtőnek) cseréje új gyári alkatrészre.
  • Oldtimer autóhűtő tegyedi tömbjének legyártása,  beépítése
  • Veterán vízhűtő javítás, restaurálás, vízhűtő javítás
  • Fagyálló bemérés, feltöltés, csere, téli felkészítés
  • Hengerfej vizsgálat – égéstermék keresése a hűtőfolyadékban

Vízhűtő javítás.

Bosszantó, és idősebb autóknál gyakran előforduló hiba a motor túlmelegedése. Mely esetekben okozhatja ezt a hűtőrendszer elégtelen működése? Leggyakoribb problémák:

vízhűtő javítás
  • Előfordulhat, hogy túl alacsony a hűtővíz szintje. Ezt saját kezűleg is leellenőrizhetjük, de csakis ha meggyőződtünk, hogy a motor nem forró! A kifröccsenő hűtővíz súlyos égési sebeket okozhat!
  • Korosabb járműveknél sűrűn előfordul a hűtőlamellák eltömődése. Az útról felvert sár, falevelek, rovartetemek gátolhatják a levegő átáramlását a hűtő rácsozatán. Ezeket egy autómosóban is eltávolíthatjuk egy gőzborotvával. A hűtőmosás közben mindig figyeljünk rá, hogy a vízsugár merőlegesen érje a hűtőt, mert a lamellák vékony lemezei könnyen görbülnek!
  • Ellenőrizzük le, hogy a hűtőventilátor működik-e? Öreg autóknál csúszhat az ékszíj, újabbaknál a hőgomba vagy a villanymotor hibája is előfordul, stb..
  • Az autóhűtő finom csöveit a hűtővízzel áramló szennyeződések eldugíthatják. A nem megfelelő hűtőfolyadékból kiváló vízkő is elzárhatja a hűtővíz útját.
  • A hengerfej hibás motor is okozhat túlmelegedést, különösen hegymenetben, a motor nagy terhelésekor.
  • Elromlott termosztát.

vízhűtő javításEgy autóhűtő többféle anyagból készülhet: Régebben a gyártók szinte kizárólag rezet használtak, de előfordult például, hogy a lamellák acélból voltak. Napjainkban a jobb hővezetés és kisebb súly elérésének érdekében általánossá vált, hogy a hőleadó felület alumíniumból, a vízzsák pedig műanyagból (poliamid) készül. Ez a technológiai váltás feladta a leckét a hűtőjavító iparnak, mivel a vízhűtő javítás már nem lehetséges a régi, jól bevált “cinezéssel”. Az alumíniumot lehet ragasztani, de megbízhatóbb az argon védőgázas “AWI” hegesztés. A műanyag víztér ragasztással nem javítható, marad a műanyag víztér javítása hegesztéssel, vagy ha a poliamid már anyagában elöregedett, korrodált, akkor jöhet a csere az egyedileg legyártott fém víztér -re.

Autó vízhűtő javítás gyakran ismételt kérdései:

Minden autóhűtő javítható?
Hogyan ellenőrizhetem, hogy elegendő fagyálló van-e a motorban?
Miről vehetem észre, hogy a motor túl meleg?
Hogyan tudom megelőzni a motor hűtési problémáit? Mire kell figyelnem?
Nagyon melegszik a motor, van valami szükségmegoldás?
Gond az, ha a nyári szezonban csapvízzel töltöm fel a hűtőt? Hiszen úgy sincs fagy?
A hűtő műanyag vége is javítható? Vagy lehet ezt külön cserélni?
A gépkocsim motorja gyakran túlmelegszik, főleg dugóban, piros lámpánál. Ez mitől van?
A gépkocsim motorja emelkedőn, vagy nagy sebességnél túlmelegszik, a víz néha felforr. Ez mitől lehet?
Honnan tudhatom, hogy vízköves a hűtőm?
Az elvízkövesedett hűtőt ki lehet tisztítani?
Minden autóhűtő javítható?
Erre szerencsére IGEN-nel válaszolhatunk, persze előfordulhat, hogy gazdaságosabb újat venni. Az alumínium vagy réz hűtő rácsozatának sérülései forrasztással vagy ragasztással jól javíthatóak. Ha nagyon nagymértékű a sérülés, vagy erősen korrodált, akkor következhet a rács cseréje. Ez ritkább gépkocsi típusoknál, netán veterán autóknál gyakran célravezető eljárás, mikor nem beszerezhető az eredeti, vagy nagyon költséges lenne a teljes hűtő cseréje.
Hogyan ellenőrizhetem, hogy elegendő fagyálló van-e a motorban?
  • Keressük meg a hűtőrendszer tágulási tartályát. Ez a motortérben valahol jól látható helyen van. Általában ez egy átlátszó-áttetsző műanyag tartály, menetes sapkával. Egyes típusoknál egybeépítették a hűtővel, ilyenkor a hűtő tetején vagy egyik oldalán, a vízzsák tetején van az eltávolítható sapka. A tágulási tartályon minden esetben jelölik a minimális és a maximális vízszintet. Hideg motornál a folyadékszint nem lehet az alsó vonal alatt, meleg motor esetén pedig a felső vonal felett. Ha az ellenőrzéskor a fagyálló szintje rendben van, akkor zárjuk vissza a sapkát, készen vagyunk.
  • Ha a folyadékszint alacsony, akkor töltsük fel megfelelő hűtőfolyadékkal. Figyeljünk a hűtővíz típusára, és a megfelelő koncentrátumra.
  • A megmaradt fagyállót tegyük biztonságos helyre, ha lecsöpögött a földre töröljük fel. Járjunk el maximális gondossággal, mert az édes ízét szeretik a háziállatok, és súlyos méreg!!!
  • Ősszel, az első fagyok előtt, ha bizonytalanok vagyunk a fagyálló minőségét illetőleg, vizsgáltassuk meg szakemberrel a fagyáspontját. A megfagyott hűtőfolyadék súlyos károkat okoz!
Hogyan tudom megelőzni a motor hűtési problémáit? Mire kell figyelnem?
  • Rendszeresen ellenőrizni kell a folyadékszintet a tágulási tartályban
  • Évente legalább egyszer ellenőrizni a gumicsövek állapotát, valamint hogy nincs-e szivárgás
  • Ősszel ellenőriztetni a hűtőfolyadék fagyáspontját
  • A gyári előírásoknak megfelelően időszakosan cserélni a fagyálló folyadékot
  • Ha a gépkocsi alatt édes szagú vízcseppeket találunk, az a hűtőrendszer szivárgására utalhat. Haladéktalanul forduljunk szakszervizhez.
Miről vehetem észre, hogy a motor túl meleg?
  • A műszerfalon kigyullad egy ellenőrző fény, vagy a műszer mutatója a piros mezőbe kúszik
  • Álló helyzetben a motor leállítása után zubogó, sistergő hangot hallunk
  • Szélsőséges esetben a motorháztető alól gőz tör ki
  • Benzines autóknál álló helyzetben ha az indítókulccsal leállítjuk a motort, az tovább forog. A túlhevült hengerekben ilyenkor öngyulladás következik be.
  • A fagyálló édeskés szagát érezzük. (Ez azonban lehet a szivárgó fűtésrendszer jele is.)
Nagyon melegszik útközben a motor, van valami szükségmegoldás?
A motor melegedésének számos oka lehet, itt most csak a motorhűtés gondjairól beszélünk. Mindenek előtt azonnal húzódjunk félre, álljunk meg, elkerülendő a nagyobb problémákat. Ha erre nincs lehetőség, pl. autópályán, sűrű forgalomban, akkor:
  • kapcsoljuk teljes teljesítményre az utastér fűtését. Ez, mint egy plusz autómotor vízhűtő, segít lehűteni a rendszert.
  • kapcsoljuk ki a klímát, ez csökkenti a motor terhelését
  • akadozó forgalomban vezessünk “nagypapásan”, egyenletesen haladva, kerülve a fékezést és az erős gázadást
Megállás után egy gyors diagnosztizálás:
  •  ellenőrizzük le, hogy a hűtővízszint megfelelő-e. Figyelem, a hűtősapkát forró motornál tilos levenni, a kifröccsenő hűtővíz súlyos sérüléseket okozhat. Amennyiben a hűtőfolyadék szintje túl alacsony, ellenőrizzük le az alábbiakat:
    • Nézzünk be a motorház alá. Ha a földön vízcseppeket látunk, szagoljuk meg. Ha édeskés szaga van, akkor az biztosan nem a klímarendszer kondenzvize (ami teljesen normális a klímarendszer működése közben). Keressük meg a csepegés helyét. Lehet az egy meglazult bilincs, amit megszoríthatunk.
    • Ha pótolni kell a hűtővíz szintet, várjuk meg míg a motor lehűl, majd annak járatása közben lassan töltsünk bele fagyálló hűtőfolyadék -ot. Ha ez nem áll rendelkezésre, akkor átmenetileg jobb, mint a semmi a közönséges víz, ásványvíz, de amint tehetjük, ezt cseréljük vissza fagyálló hűtőfolyadék-ra.
    • Vizsgáljuk meg a hűtősapkát. Ha nagyon szennyezett tisztítsuk meg. Ha a gumitömítés hibás, a legközelebbi benzinkútnál próbáljunk meg lecserélni.
    • Ha a hűtőfolyadék teljesen elfolyt, semmiképp se haladjunk tovább, mert a motor teljesen tönkre mehet.
  • Vizsgáljuk meg, hogy a hűtő rácsozata nincs-e nagyon eltömődve. Gondolok itt falevelekre, vagy egyéb idegen tárgyra. Régebbi autóknál télen betettek egy takarólemezt a hűtő elé, hogy jobb legyen az utastér fűtése, ez persze nyáron a nagy melegben teljesen helytelen.
  • Ha mindenképp tovább kell haladnunk, nyissuk fel résnyire a motorháztetőt, a menetszél jobban éri a motort. A zár 2 fokozatú, a félig zárt tetőt sem engedi felnyílni.
Gond az, ha a nyári szezonban csapvízzel töltöm fel a hűtőt? Hiszen úgy sincs fagy?
A fagyálló hűtőfolyadék adaléknak nem csak az a szerepe hogy megóvja a hűtőkört a szétfagyástól. Fontos, hogy növeli a folyadék forráspontját. A mai nagy-teljesítményű motoroknak az üzemi hőmérséklete gyakran 100 C felett van, ahol a közönséges víz már felforr. A másik, hogy keni a vízpumpa csapágyát, ami ennek hiányában károsodhat. Szintén probléma lehet, hogy a nem desztillált vízben jelentős mennyiségű oldott ásványi anyag lehet, mely vízkő formájában kicsapódva eltömi a finom járatokat. A modern motorokba nagyon sok alumínium alkatrészt építenek (hengerfej, motorblokk, stb.), melyeknek a finoman megmunkált tömítő felületeit a víz roncsolja.
Vízhűtő javításkor a hűtő műanyag vége is javítható? Vagy lehet ezt külön cserélni?
Szerencsére erre is létezik megoldás. Ez a hűtő alkatrész poliamidból készül, mely, ha még nem nagyon régi, akkor jól hegeszthető. Ha viszont már nagyon elöregedett, vagy túlságosan sérült, akkor saját fejlesztésű technológiánkkal rézből vagy alumíniumból legyártjuk. Ez annyira tartós lesz, hogy bőven túléli a hűtő többi részét, ezért élettartam garanciát vállalunk rá.
A gépkocsim motorja gyakran túlmelegszik, főleg dugóban, piros lámpánál. Ez mitől van?
Ennek gyakori oka, hogy a hűtő ventilátor nem, vagy nem megfelelően működik. Általában elektromos problémára gyanakodhatunk. Szervizünkben a teljes kört átvizsgáljuk, beleértve a hőgombát, vezetékeket, ventilátort, stb. Szükségmegoldásként segíthet, ha a fűtést a maximumra állítjuk, hiszen ez is hűti a rendszert. De mindenképp haladéktalanul forduljunk szakszervizhez, mert a túlmelegedés többek közt hengerfej hibát is okozhat.
 A gépkocsim motorja emelkedőn, vagy nagy sebességnél túlmelegszik, a víz néha felforr. Ez mitől lehet?
  Ennek sok oka lehet, érdemes a hengerfejet is megvizsgáltatni. Ha égéstermék (kipufogó gáz) kerül a vízbe, az mindenképp rontja a hűtést. Szervizünkben ilyenkor a hűtőrendszer átvizsgálásakor műszeresen teszteljük a hűtővíz CO2 tartalmát is. Gond lehet még a hűtő rendszer tömítetlenségével is. Ha a hűtősapka nem a megfelelő nyomáson nyit ki, nem alakul ki a megfelelő nyomás, így a vízpumpa nem tudja megfelelő tempóban keringtetni a vizet.  
 Honnan tudhatom, hogy vízköves a hűtőm?
  Ha a motor erősen melegszik, ezt mindenképp érdemes megvizsgálni. Vannak olyan gépkocsik, (főleg a régebbi, klíma nélküliek) melyeknél a hűtő jól hozzáférhető, ezeknél akár megbontás nélkül is végezhetünk egy gyors tesztet. Üzem meleg motornál tegyük a sebességváltót üresbe, húzzuk be a kéziféket, majd a hűtő rácsozatát simítsuk végig a tenyerünkkel. Ha vannak rajta hideg foltok, akkor az mindenképp vízkő jelenlététre utal. Biztonságosabb és megbízhatóbb módszer az, ha a hűtőt kiszereljük, lapjára fektetjük, és meleg vizet folyatunk át rajta. Azokon a részeken, ahol a rácsozat nem melegszik át, gond van.
 Az elvízkövesedett hűtőt ki lehet tisztítani?
Amennyiben a vízkövesedés még nem túlságosan előrehaladott, akkor igen, tehát semmiképp sem szabad elhanyagolni a problémát. A vízkövesedés főleg akkor fordul elő, ha a hűtőrendszer szivárog, és “takarékossági” okokból, vagy csak egyszerűen időhiányban nem javíttatják meg, csupán mindig után töltik kis csapvízzel. Házilagosan nem javasoljuk a vízkőtelenítéssel kísérletezni, mivel a víztér mechanikus tisztítása nélkül kicsi az esély a sikerre, ehhez pedig a vízteret el kell távolítani, majd visszaszerelni. Műanyag víztér esetén ilyenkor elengedhetetlen a tömítés cseréje, ami a kereskedelemben nagyon nehezen szerezhető be, legtöbbször egyedileg kell azt legyártani. A vízhűtő javítás -t érdemesebb szakműhelyre bízni!

Egyéb szolgáltatásaink

Műanyag lökhárító javítás
  • Törött, deformált, horpadt műanyag lökhárító javítása hegesztéssel, ragasztással
  • Műanyag lökhárító fényezés
  • Letörött fülek pótlása, javítása
  • Belső merevítő egyengetés, javítás
  • Műanyag belső merevítő javítása
  • Acél és alumínium belső merevítő egyengetése, hegesztése
Bővebben…
fényszóró javítás
  • Sérült, törött fényszóró javítás.
  • Letörött fényszóró fül javítása, hegesztése
  • Bepárásodott, vizes fényszóró, kiszárítása, újratömítése, tömítettség ellenőrzéssel
  • Fényszóró mozgató motor, elektronika javítása, cseréje. (a fényszóró belsejébe beépített motor esetén a házat szétszedjük, majd a motor javítása után ismét összerakjuk)
  • Fényszórópolírozás, bemattult fényszóró üveg polírozása, UV álló lakkozása
Bővebben…