24
jún. 2015

Expanziós szelepes klímarendszer töltöttségi szintjének meghatározása és egyéb teszt tippek

By Tamas |   0 comments

Egy termosztatikus expanziós szeleppel (TXV) szerelt klíma rendszerben a hűtőközeg mennyiségét nem lehet meghatározni a túlhevítés (evaporátor kimeneti hőfoka) mérésével, mint azt egy régebbi, kapilláris csővel és mágneskuplungos állandó szállítású kompresszorral szerelt rendszerben (CCOT) megtehettük.

Az expanziós szelepet úgy tervezték, hogy az áramló hűtőközeg mennyiségének változtatásával megkísérelje a túlhevítést, azaz az elpárologtató hőmérsékletét akkor is szinten tartani, ha a hűtőközeg mennyisége valamilyen okból csökken. Ha a hűtőközeg valamilyen oknál fogva szivárog, a TXV növelni fogja az áramló hűtőközeg mennyiségét, hogy a túlhevítés-t a megadott értéken tartsa. Ez többnyire még akkor is sikerül, ha már eléggé jelentős mennyiség elszivárgott. Mindezek miatt tehát a túlhevítés mérésével a hűtőközeg mennyiségére következtetni biztonságosan nem lehet.

Ezen önszabályozó képessége miatt a problémákat sokkal jobban elfedi, mint amire a hagyományos CCOT rendszerendszer képes, ezért a TXV rendszereket nehéz diagnosztizálni.

A következőben bemutatunk egy módszert, mellyel TXV rendszerben is meg lehet határozni a hűtőközeg mennyiségét, ezen kívül ismertetünk néhány diagnosztikai tippet is. Természetesen, ha teszt elvégzése után továbbra is kételyek merülnek fel, a legbiztosabb módszer leszivattyúzni az egész töltetet, majd a megfelelő mennyiséggel feltölteni.

Vannak azonban helyzetek, mikor a rendszer leszivattyúzása-újratöltése nélkül szeretnénk megbizonyosodni a hűtőközeg mennyiségéről. Például:
  • a kompresszor, vagy másik fő darab javítása/cseréje után meg szeretnénk bizonyosodni róla, hogy helyesen töltötték-e fel a rendszert
  • a klímarendszer megelőző karbantartása során
  • mikor komolyabb diagnosztizálása készülünk, és el szeretnénk kerülni a hűtőközeg hiánya miatti klímakompresszor károsodásokat
  • egy-egy fő darab cseréje megváltoztathatja a szükséges töltet mennyiségét, tehát töltés után indokolt lehet az ellenőrzés
A következőkben bemutatott módszer csak egy max. hőterheléses teszt után alkalmazható, önmagában nem.

A TXV rendszer töltöttségi szintjének meghatározása.

Ez a módszer a magas nyomású oldal nyomása és a folyadék halmazállapotú hűtőközeg hőmérséklete közötti kapcsolaton alapul./A teszt folyamán a stabilizáltódott alapjáraton kell megmérni:
  • a magas nyomású oldal nyomását
  • a kondenzátort elhagyó ág hőfokát olyan közel a kondenzátorhoz, amennyire csak lehet.
Most vetítsük a kapott értékeket a lap alján található diagramok egyikébe, keressük meg azt a pontot, ahol a nyomás és hőmérséklet értéke metszi egymást. Ha ez a metszéspont a “Megfelelő töltöttség” sávban van, akkor valószínűleg rendben van a hűtőközeg mennyisége. Ha ez a sáv felett, akkor a rendszer alul töltött, ha pedig a sáv alatt, akkor túltöltött. Abban az esetben, ha a magas nyomású ág mérési pontja a kompresszoron, vagy a kompresszor és kondenzátor között van, akkor az “A” diagramot kell használni. Ha viszont a mérési pont a kondenzátor után található, akkor a “B” diagramot.
ChartA ChartB Gyors tipp: Itt most azért vizsgáljuk a TXV rendszert, mert gyengén hűt, tehát bizonyosodjunk meg róla, hogy:
  • a kondenzátornál és az elpárologtatónál a légáramlás rendben van
  • a rendszerben a megfelelő mennyiségű hűtőközeg található
  • a magasnyomású ág nyomása rendben
  • az alacsony nyomású ág nyomása alacsony/normális, de az elpárologtató kimeneti hőmérséklet a normálisnál magasabb
Ha az alacsony nyomású ág nyomása alacsony/normális, de az elpárologtató kimeneti hőmérséklete túl meleg, akkor gyanús, hogy a TXV szelep nem enged át kellő mennyiségű hűtőközeget. Lehet hogy eltömődött, vagy meghibásodott. Hasonlítsuk össze a nyomás-hőmérséklet adatokat a mellékelt táblázat soraival.
Termosztatikus szelep hőmérséklet-nyomás táblázat

Egy megfelelően működő rendszerben az “alacsony oldali nyomás/szívott oldal hőmérséklete” értékeknek közel meg kell egyezniük a táblázatban talált értékekkel. Például, ha az alacsony oldali nyomás 30 PSI, akkor a szívott oldal hőfokának nagyjából 35 Farenheit-nek kell lennie. Ha viszont a nyomás 25 PSI, a hőmérséklet pedig 40 Farenheit, ez valószínűleg azt mutatja, hogy rendkívül magas a túlhevítés a hűtőközeg túl alacsony áramlása miatt. < hr />

TXV rendszer hibakeresési táblázat:

 A tünet  Lehetséges okok
A szívó oldali nyomás túl alacsony
ÉS
túlhevítés alacsony
(a rendszer túlhűt)
Hibás kompesszor (túl sokat szállít, nem szabályoz le)
Hibás TXV (túl sok hűtőközeget enged át)
A hőérzékelő tartály hőkontaktusa nem megfelelő a szívott oldali ággal
Túl magas hűtőközeg töltöttségi szint 
Szívó oldali nyomás túl magas
ÉS
túlhevítés magas
(a rendszer nem hűt eléggé)
Túl alacsony hűtőközeg töltöttségi szint
Hibás TXV (nem nyit ki eléggé)
Hőérzékelő tartály elvesztette a töltését (nem képes nyitni a szelepet)
A folyadék ágban gáz állapotú hűtőfolyadék van
Eltömődött szárító szűrő (fékezi a hűtőközeg áramlását)
Szívó oldali nyomás túl magas
ÉS
túlhevítés alacsony
Az elpárologtatóban túl gyenge a hűtőközeg áramlása
Elpárologtató lamellái eljegesedtek (nem vesz fel elegendő hőt, tehát a hűtőközeg hideg marad a kilépésnél)
Túl sok olaj van  az elpárologtatóban (leromlik a hőfelvétel, tehát a hűtőközeg hideg marad a kilépésnél)
Nem megfelelő típusú TXV használata

Klíma javítás szolgáltatásaink:

Klímahűtő javítás (kondenzátor és evaporátor javítás)

Autóklíma javítás
Szolgáltatásaink:

Bővebben…

Klímakompresszor javítás

Klímakompresszor javítás, felújítás
Szolgáltatásaink:

  • Klíma kompresszor komplett javítása, felújítása garanciával
    • tömítések cseréje
    • kuplung javítás, csere
    • behúzótekercs javítás, csere
    • csapágyak cseréje
Bővebben…

Klímacső javítás

Klímacső javítás
Szolgáltatásaink:

  • Törött, horpadt, belapult klímacső javítása
  • Klímacső készítés hozott minta vagy rajz alapján
  • Klíma csatlakozó pótlás, csere
  • Klíma gumicső roppantás
Bővebben…

Klímatöltés

Klímatöltés Szolgáltatásaink:
  • klímatöltés előtti átvizsgálás szemrevételezéssel: sérülések, olajfolyások, egyéb árulkodó helyek keresése. A gépjármű komputerének lekérdezése, ha van ilyen.
  • Amennyiben klímatöltés előtt szükséges:  hibás alkatrészek kiszerelése javításhoz, vagy cseréhez:
    • klímahűtő , kompresszor , fém és gumicsövek
    • expanziós szelep, szárító szűrő, pollenszűrő
    • ha a klímatöltés előtt a hűtőkört meg kell bontani:
      • hűtőközeg leszivattyúzása ártalmatlanításhoz
      • szükséges javítások elvégzése
      • vákuum és nyomáspróba száraz nitrogénnel
      • olaj, és ha szükséges UV színező anyag betöltése
      • klímatöltés – megfelelő mennyiségű és típusú hűtő gáz betöltése
      • rendszer beüzemelés, ellenőrzés
      Bővebben…

Autóklíma elektronika javítása

Raktérhűtés beépítés

Raktérhűtés beépítés Szolgáltatásaink:
  • Furgon, dobozos teherautó rakodótér hőszigetelése, burkolása igény szerinti színben, kivitelben
  • Külső és belső hűtőegység beépítése, beüzemelése
  • kiváló hűtőteljesítmény
  • légkeveréses hűtés az egyenletes belső hőmérséklet elosztásához
  • Rakomány rögzítők, pocok, egyéb extrák felszerelése
Bővebben…

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.