Alumínium vagy réz hűtőt válasszunk?
Gyakran felteszik nekünk a kérdést, melyik anyagból készült vízhűtőt érdemesebb választani? Vajon a réz, vagy az alumínium előnyösebb?
A kérdés megválaszolásához fontos megérteni, mi is a különbség a kettő között, vizsgáljuk tehát meg, hogy milyen a felépítése egy jó hűtőnek, mitől hűt jól? Ehhez meg kell vizsgálnunk a konstrukcióból adódó különbségeket, a korróziós hajlamot, a karbantartási igényt, s végül – de nem utolsó sorban – az árát.
A hűtők gometriája hogyan befolyásolja a hő leadását? Itt fontos tudatában lenni egy közönséges autó vízhűtő működésének. Ez tulajdonképpen egy folyadék-levegő hőcserélő, a hűtőfolyadék (“fagyálló”) hőjét adja le a környezet levegőjének.
Felépítésüket tekintve 3 fő részük van:- Vízterek (vízzsák)
- Gyűjtő lemezek: ez köti össze a vízteret a tömbbel
- Tömb: lapos fémcsövek és a hozzájuk forrasztott lamellákból álló egység
Mikor a forró hűtő folyadék átáramlik a tömb lapos csövein, a hőt átadja a cső falának, majd a forrasztáson keresztül a lamelláknak, végezetül pedig a levegőnek. A lamellák feladata, hogy megnövelje a hő leadó felületet, de ezek sajnos a levegő áthaladását is gátolják, ha túl közel vannak egymásoz. A szélesebb csövek nagyobb felületen vezetik a hőt a lamellákhoz, amely jobb hő áramlást eredményez.
Mindezeket átgondolva megállapíthatjuk, hogy a hűtő geometriáját tekintve 3 fő tényező határozza meg a hűtő teljesítményt:
- A csövek szélessége
- A lamellák sűrűsége
- A légáramlat intenzitása
Az ideális hűtőnek széles csövei vannak, ennek ellenére egy átlagos hűtő 2-3 esetleg 4 soros. Vajon mi indokolja ezt?
Különbség a szilárdságban:
Egy átlagos réz hűtő csövének szélessége 1/2 inch, míg egy alumínium hűtője ennek duplája, vagy még több. Viszont ha a szélesebb cső jobb, akkor miért nem gyártják a réz csöveket is szélesebbre? Ennek egyszerűen az az oka, hogy a réz lágyabb, a cső szélesítésével növelni kéne a falvastagságot, így a hűtő súlya nagyon nagy lenne. De miért is kell növelni a falvastagságot? A hűtőrendszerben a hűtőfolyadék nyomás alatt van, hogy magasabb legyen a forráspontja, így több hőt képes szállítani. Egy réz hűtő nem képes ezt a megnövelt nyomást normál falvastagság mellett elviselni. Ezzel szemben az alumínium erősebb, és vastag falak esetén sem jelentős a súlya, (kb. 40-60 százalékkal könnyebb mint a réz). Márpedig, ahogy már említettük, a szélesebb cső jobban átadja a hőt a lamelláknak.Egy átlag alu hűtő 2 db 1 inch széles csőből áll, míg ugyanez rézből 4 soros. A csövek között kis távolságot is illik hagyni, így a réz hűtő eleve vastagabb lesz, mint az alumínium párja.
Persze erre mondhatjuk: jó-jó, de hát a réz jobban vezeti a hőt mint az alumínium!
Ez így igaz, csupán egy a bökkenő: a réz hűtőknél forrasztó ónnal rögzítik a lamellákat!
A réz és az alumínium hővezetése:
Az alumíniumból készült hűtő felépítése homogénebb, mivel hegesztéssel állítják össze. Ezzel szemben a réz hűtő esetén idegen anyaggal: ónnal forrasztják össze az alkotó részeket, márpedig ez eléggé rossz hővezető. A rezet is lehet persze hegeszteni, de ez túl drága lenne.
Adott tehát egy 2 soros alu, vagy egy 4 soros réz hűtő. Miért is lényeges annyira a csövek száma? Vessünk egy pillantást ismét a kettőt összehasonlító fenti képre:
Mivel az alumínium cső sokkal nagyobb felületen érintkezik a lamellákkal, így sokkal több hőt is képes szállítani. Tehát hiába jobb vezető a réz, a kisebb érintkező felület, valamint a rossz hővezető forrasztó ón ezt lerontja. Ha összevetjük az előnyöket, és hátrányokat, megállapíthatjuk: A 2 soros alumínium és a 4 soros réz hűtőnek megközelítőleg azonos a hőleadó képessége!
Az alumínium hűtőnek van viszont egy előnye: vékonyabb. Márpedig azt tudni kell, hogy a vastagabb hűtőn rosszabbul áramlik keresztül a levegő. Ha kevés levegő áramlik a lamellák között, akkor rossz a hőleadás, márpedig a levegő úgy viselkedik mint egy folyadék: arra áramlik, amerre kisebb ellenállással találkozik!
Foglaljuk most ismét össze, miben is különbözik a 2 fém:
- az alumínium erősebb mint a réz,
- a tiszta réz jobban vezeti a hőt, mint a tiszta alumínium,
- az alumíniumot saját anyaggal hegesztik össze, így egy egységes tömböt alkot, míg a réz esetén a forrasztó ón rontja a képet,
- az alumínium esetén a szélesebb csövek jobb hőkontaktust adnak, mint a keskenyebb réz csövek,
- az alumínium tömb vékonyabb, így jobban áramlik keresztül rajta a levegő, mint a vastagabb réz tömbön,
- a réz lényegesen nehezebb, mint az alumínium.
Az előző lapon áttekintettük, hogy a hűtő anyaga és felépítése hogyan befolyásolja a teljesítményét, most nézzük, mi a helyzet a korrózióval?
Egy dolog bizonyos, bármennyire is gondosak vagyunk, az autó alkatrészei előbb vagy utóbb elhasználódnak, tönkremennek. Az alumínium és a réz tartóssága jelentősen különbözik, de most nézzük meg előbb a hasonlóságokat!
A sós környezet extra mértékben csökkenti egy autó hűtő élettartamát. Aki tengerpart közelében lakik, vagy ott, ahol sokat sózzák télen az utakat, az ne hagyja ki a tavaszi nagytakarítást.
Esetünkben a két fém teljesen másképp reagál az oxidációra, bár mindkettő kialakít az oxigén hatására egy védőréteget, s ez a “bőr” elvileg megvédi a további oxidációtól.
Nagy különbség ugyanakkor, hogy az alumínium védő rétege átlátszó, míg a rézé előbb barnás-vörös, majd később bezöldül. Ez utóbbi eléggé csúnya látvány, ezért a réz hűtőket befestik, ez viszont a festék típusától függően kisebb-nagyobb mértékben hőszigetel.
Mindegy, milyen típusú hűtőt választunk, a hűtőfolyadékra (fagyállóra) nagyon oda kell figyelnünk. Ez a folyadék számos összetevőt tartalmaz, mely tisztán tartja a rendszert, beállítja a ph értéket, és lassítja a korróziót.
Különbség a korrózió állóságban:
Alumínium oxid:ez a védőréteg meglehetősen kemény. Vastagsága ugyan alig több mint 1 nanométer, mégsem engedi át a folyadékokat, és nagyon stabilan tapad az alapanyaghoz. Ha megkarcolódik, az oxid réteg szinte azonnal létrejön ismét a legtöbb környezetben.
Galván korrózió (gyakran elektrolízisnek is nevezik):
Először is tisztázzunk egy félreértést: a kettő nem ugyanaz, de az elektrolízis kifejezés már nagyon elterjedt a köztudatban.
Az elektrolízis: egy olyan eljárás, melyben árammal segítünk egy kémiai folyamatot, gyakran használják pl. egy fém kinyerésére egy ásványból. A hűtőrendszerben is létrejöhet, mikor egy áram alatt lévő szigeteletlen vezeték valahogy hozzáér a hűtő fém részéhez, de a galván korrózió sokkal gyakoribb a hűtő rendszerben.
Galván korrózió jön létre, ha egy anód és egy katód fém elektrolit jelenlétében összeér. Ilyenkor az anód anyaga elfogy, átvándorol a katódra. Így működik pl. egy ceruza elem, viszont a hűtő rendszerre rendkívül romboló hatása van. A hűtő folyadék ugyanis elektrolitként viselkedhet, amennyiben desztillált víz helyett csapvizet használunk, vagy a fagyálló adalékai már tönkrementek. Ezek az adalékok elvileg megvédik a fémet, de az élettartamuk nem végtelen.
A galván korrózió létrejöttéhez 2 különböző fém kell, és ha visszaemlékszünk, a réz hűtőknél forrasztó ónt használnak, míg az alumínium hűtő kizárólag alumíniumból van.
Aki kicsit is jártas a kémiában, az nyilván tudja, hogy a réz nemesebb fém, mint az alumínium. A nemesség itt azt jelenti, hogy két fém közül, elektrolit jelenlétében melyik fog korrodálni. Esetünkben azonban ez kissé félrevezető. A réz ugyan nemesebb, mint az alumínium, de nem ez fog korrodálni, hanem a forrasztó ón, mivel ez kevésbé nemes, mint a réz. Ha a galván korrózió beindul, a tömb csöveit, gyűjtőlemezt, és a vízteret összekötő forrasz korrodál, porózus lesz, a hűtő folyadék csepegni kezd.
Egy mai modern autóban rengeteg az alumínium alkatrész, így alu hűtő esetén kicsi az esélye a galván korróziónak. Viszont ha valaki jobban szereti a réz hűtőket, és a meglévő alu hűtőjét lecseréli egy ilyenre, drága hibát követ el. A szép új réz hűtőjét biztosan nem veszélyezteti majd a galván korrózió, az egyéb alu alkatrészeket annál inkább. Mindennek egyszerű az oka: a réz nemesebb fém, mint az alumínium, így a hűtő ugyan biztonságban van, viszont a motoron költséges javításokkal nézhetünk majd szembe.
Összefoglaló:
- A két fém hasonlóan áll ellen a korróziónak, de vannak jelentős különbségek is:
- A hegesztéses technológiának köszönhetően az alu radiátor homogénebb, mint a réz.
- Az alumínium oxid rétege nagyon ellenálló, és öngyógyuló, a réz oxid rétege gyengébb.
- A modern autók sok alumínium alkatrész tartalmaznak, ami csökkenti a galván korrózió esélyét, réz alkatrészek viszont nincsenek.
A réz hűtőben fellelhető több féle fém jelentősen növeli a hűtőkörben a korrózió veszélyét. Még ha a hűtő maga nem is károsodik, a többi alkatrészben nagy károkat okozhat.
Az eddigiekben áttekintettük a réz és alu hűtők működését, felépítését, valamint korróziós hajlamát. Most vizsgáljuk meg, mi a különbség a karbantartás igényükben, és az árukban.
Elöregedett hűtőfolyadék: a leggyakoribb oka a hűtők meghibásodásának. A hűtő anyagától függetlenül, a fagyállót rendszeresen ellenőrizni, cserélni kell. A korróziót megakadályozni hivatott adalékok idővel lebomlanak, védő hatásukat elvesztik. Az, hogy a hűtő rendszer megfelelően működik, nem jelenti azt, hogy minden rendben. Figyeljünk a hűtőfolyadék rendszeres cseréjére, hogy megelőzzük a hűtő idő előtti meghibásodását. A fagyállót a színe alapján sem lehet minősíteni, mivel az adalékok elbomlásakor az nem változik meg.
Néhány dolog, amit érdemes észben tartani:
- Cseréljük a fagyállót a gyártó előírásai szerint. Az új hűtőfolyadék betöltése előtt mossuk át a rendszert desztillált vízzel (a motort ne járassuk túl soká).
- Hűtő csere után mindig cseréltessük le a fagyállót is, hogy lassítsuk a korróziót.
- Ne gondoljuk, hogy a fagyálló elszíneződik, ha már cserélni kell!
- Ha alacsony a hűtőfolyadék szintje, 50-50% fagyálló koncentrátum és desztillált víz keverékével pótoljuk!
Desztillált vagy csapvizet használjunk a hűtő feltöltéséhez?
Mindenképp a desztillált vizet javasoljuk, de ha valaki hígított fagyállót vesz, akkor persze ez a kérdés fel sem merül. A csapvízben és ásványvízben különféle ásványok is előfordulnak, melyek károsíthatják a hűtőt, felgyorsíthatják például a galván korróziót, vagy reakcióba léphetnek a fagyálló adalék anyagaival.Az alumínium hűtő érzékenyebb a csapvízre, mint a réz. Ennek az az oka, hogy az alumínium kevésbé nemes fém mint a réz, így könnyebben lép reakcióba a vízzel, porózussá válik, csepegni kezd.
A réz hűtőnél ez a veszély ugyan nem fenyeget, de a vízből kicsapódó ásványi anyagok eltömíthetik a járatokat – tehát elvízkövesedik. A réz sokkal gyengébb anyag mint az alumínium, így az eltömődött járatok miatt fellépő nyomás növekedés a csöveket felfújja, elrepesztheti.
Az alumínium tehát rosszabbul viseli a csapvizet (és az ásványvizet) mit a réz, de mindkét fém esetén ragaszkodjunk a desztillált víz használatához.
A hűtők javítása:
A legjobban karbantartott hűtő is károsodhat, a motor rezgése, egy felpattanó kő a legerősebb hűtőt is megrongálhatja. Ekkor persze még nem feltétlen szükséges újat vásárolni, de a két anyag teljesen más javítási technológiát igényel.A réz hűtő javítása:
A rézből készült hűtők gyenge pontja a forrasztó ón a csövek és a gyűjtő lemez között. A forrasz alacsony olvadáspontja egyszerű javítási technológiát tesz lehetővé, a szakszervizeknek ez nem okoz gondot. Arra viszont lelkileg felkészülhetünk, hogy a hűtőt egy másik helyen is hamarosan „cinezni” kell.A másik nagy gond a réz radiátorokkal a forrasztó ón „kivirágzása”. A forrasz ugyanis kevésbé nemes fém mint a réz, így a galván korrózió a forrasztó ónt oldja, majd a rézcsövek belsejében rakja azt le. Ezt a lerakódást a vibráció fellazítja, a víz pedig a vékony csövek belsejében torlaszt épít belőlük. A fagyálló rendszeres cseréje ezt a folyamatot képes jelentősen lelassítani.
Az alumínium hűtő javítása:
Ez már egy lényegesen bonyolultabb feladat. Az alumínium csöveket csak hegeszteni vagy ragasztani lehet, ehhez azonban már kevesebben értenek.Átlagos élettartam:
Egy autóhűtő élettartama sok tényezőtől függ, de a tapasztalatok szerint egy réz hűtő 6-10, egy alumínium hűtő 8-12 év működés után szorul cserére. Ez így első hallásra talán meglepő, de foglaljuk össze mégegyszer a különbségket:- Az alumíniumból készült hűtő felépítése homogén, 1 féle fémből készült, míg a réz hűtő egyéb fémeket is tartalmaz.
- A réz sokkal gyengébb anyag mint az alu, érzékenyebb a túlnyomásra, sérülésekre.
- Az alumínium sokkal könnyebb, így a felerősítési pontoknak sokkal kisebb a terhelése.
- A réz hűtőknél a forrasztó ónnak gyenge a hővezetése, így ott egyfajta hőtorlódás lép fel, míg az alumíniumnál viszont nincs ilyen gond.
Ár, és karbantartás igény:
Egy hűtő élettartamát számos körülmény befolyásolhatja, de mindezek közül a legfontosabb a fagyálló folyadék rendszeres cseréje.- az alumínium hűtő ára körülbelül a fele, mint a réz megfelelője.
- az alumínium erősebb, ellenállóbb fém.
- az alumínium jobban ellenáll a korróziónak.
- az alumínium hűtő javítása nagyobb tapasztalatot igényel, míg a réz forrasztása egyszerűbb-de többször van rá szükség.
Előnyösebb konstrukció:
Az első lapon áttekintettük, hogy milyen a legelőnyösebb hűtő felépítés:- A széles csövek, melyek nagy felületen érintkeznek a lamellákkal jobb hőáramlást tesznek lehetővé.
- A lamellák között áthaladó levegő minél kisebb légellenállásba ütközzön – légáramlat nélkül nincs hűtés! A vékonyabb hűtőnek kisebb a légellenállása!
Melyik anyag az előnyösebb:
A két fémnek különböző tulajdonságai vannak, így a belőlük épített hűtők is különbözni fognak. Foglaljuk most ismét össze, miben is különbözik a 2 fém:- az alumínium erősebb mint a réz,
- a tiszta réz jobban vezeti a hőt, mint a tiszta alumínium,
- az alumíniumot saját anyaggal hegesztik össze, így egy egységes tömböt alkot, míg a réz esetén a forrasztó ón rontja a képet,
- az alumínium esetén a szélesebb csövek jobb hőkontaktust adnak, mint a keskenyebb réz csövek,
- az alumínium tömb vékonyabb, így jobban áramlik keresztül rajta a levegő, mint a vastagabb réz tömbön,
- a réz lényegesen nehezebb, mint az alumínium.
Korróziós hajlam, és karbantartás:
Mindegy, milyen típusú hűtőt választunk, a hűtőfolyadékra (fagyállóra) nagyon oda kell figyelnünk. Ez a folyadék számos összetevőt tartalmaz, mely tisztán tartja a rendszert, beállítja a ph értéket, és lassítja a korróziót.- A két fém hasonlóan áll ellen a korróziónak, de vannak jelentős különbségek is:
- A hegesztéses technológiának köszönhetően az alu radiátor homogénebb, mint a réz.
- Az alumínium oxid rétege nagyon ellenálló, és öngyógyuló, a réz oxid rétege gyengébb.
- A modern autók sok alumínium alkatrész tartalmaznak, ami csökkenti a galván korrózió esélyét, réz alkatrészek viszont nincsenek.
Hosszú távú költségek:
Egy autóhűtő élettartama sok tényezőtől függ, de a tapasztalatok szerint egy réz hűtő 6-10, egy alumínium hűtő 8-12 év működés után szorul cserére. Ez így első hallásra talán meglepő, de foglaljuk össze mégegyszer a különbségket:- Az alumíniumból készült hűtő felépítése homogén, 1 féle fémből készült, míg a réz hűtő egyéb fémeket is tartalmaz.
- A réz sokkal gyengébb anyag mint az alu, érzékenyebb a túlnyomásra, sérülésekre.
- Az alumínium sokkal könnyebb, így a felerősítési pontoknak sokkal kisebb a terhelése.
- A réz hűtőknél a forrasztó ónnak gyenge a hővezetése, így ott egyfajta hőtorlódás lép fel, míg az alumíniumnál viszont nincs ilyen gond.
Mikor melyik hűtőt válasszuk?
Maradhatunk a réz hűtő mellett, ha az autóba eredetileg is azt építették, különösen igaz ez az oldtimerekre. Ezeknél nagyon fontos a korhű megjelenés, így egy alumínium hűtőre váltás szentségtörésnek számít! Más eset, ha valaki jelentősen növelni szeretné a motor teljesítményét, és ehhez limitált hely áll rendelkezésre.Mindenképp alumínium hűtő választását javasoljuk az alábbi esetekben:
- az eredeti hűtő is alumínium volt.
- kevés hely van a motortérben.
- problémás a kellő légáramlat biztosítása, avagy a motor hajlamos a túlmelegedésre.
- egy nagyobb motort építettünk az autóba, vagy a réginek jelentősen megnöveltük a teljesítményét.
- az autó súlya nagyon lényeges szempont, pl. a versenysportban.
- az autó (vagy egyéb gép) különleges nehéz körülmények között üzemel, nagy a nyomás és/vagy magas a környezeti hőmérséklet.
- ha valaki bizonytalan, hogy melyik fémből készült hűtőt válassza, akkor mindenképp az alumíniumra voksoljon.
- Az alumínium hűtőnek több előnye van, a réz viszont szebb (bár ez izlés dolga).
Hűtő rendszerek javítása
Vízhűtő javítás
Olajhűtő javítás
- Letört csatlakozó pótlása, visszahegesztése
- Túlnyomástól deformálódott olajhűtő javítása
- Tönkrement csatlakozó menetek javítása, cseréje
- Karambolos, deformálódott olajhűtő egyengetése
- Vízhűtőn belüli olajhűtő javítása
Intercooler javítás
- Karambolos, deformált intercooler egyengetés, javítás
- Sérült intercooler cső hegesztés
- Repedt csőnyak hegesztés
- Intercooler készítés tuning -hoz
- Intercooler külső – belső tisztítás
- Feltöltőrendszer tömítettségpróba
Autó fűtőradiátor javítás
- Gépjármű (személygépkocsi, teherautó, kamion, munkagép) fűtő radiátor javítás
- Fűtő radiátor külső és belső tisztítás, vízkő eltávolítás
- Elöregedett műanyag víztér (vízzsák) javítás, hegesztés
- Javíthatatlan műanyag víztér cseréje egyedileg gyártott fém víztérre
- Tömb csere (rácsos, lamellás fém rész)
- Oldtimer vagy egyéb nehezen beszerezhető fűtőradiátor egyedi legyártása
- Radiátor kiszerelés, beszerelés
- Műszerfal kiszerelés, beszerelés
Hőcserélő javítás
- Csöves hőcserélő javítása
- Gázkazán, cirkó, gázbojler, kazán javítása
- Lemezes hőcserélő javítása
Kalorifer javítás
- Vizes hűtő és fűtő kalorifer javítása
- Lyukas, csepegő kalorfier javítás
- Korrodált tömb javítása