Autóhűtő csere. Mire ügyeljünk egy autóhűtő cseréjénél?
Mire figyeljünk autóhűtő csere közben, az új vízhűtő beszerelésekor?
A beszerelés közben bizonyosodjunk meg róla, hogy az összes rögzítő elem feszültségmentesen illeszkedik-e a helyére, hiszen egy-egy feszülő elem drámaian lecsökkentheti a hűtő élettartamát. Ugyanígy érdemes átnézni a gumicsöveket is. Egy megkeményedett, merev cső képes a motor rezgését átvinni a műanyag víztérre, és lassan de biztosan lerepeszteni annak csonkját. Ha a motor az autóhűtő csere előtt túlmelegedett, érdemes lehet a termosztát cseréjében gondolkodni, megelőzendő egy újabb szervizlátogatást. Ha ez túl költséges, akkor legalább ellenőrizzük le a működését. Felváltva forró és hideg vízbe merítve, a termosztátnak nyitni-zárnia kell. Ha ezt nem teszi, akkor bizonyosan hibás. Az autóhűtő csere – beszerelés után nézzük át, minden leszerelt alkatrész visszakerült-e a helyére. Például a lefelejtett, vagy rosszul a helyére illesztett ventilátor ház nagyon lerontja a ventilátor teljesítményét, és ne csodálkozzunk, ha egy dugóban araszolva felforr a hűtővíz. Az autóhűtő csere esetén érdemes lehet a hűtősapka cseréjét is megfontolni, vagy legalább leellenőrizni a működését. Ha nem tömít megfelelően, a hűtőrendszerben nem tud kialakulni megfelelő nyomás. Ha kisebb a nyomás az előírtnál, akkor alacsonyabb hőfokon forr a víz – ez megint csak a hűtőfolyadék felforrásához vezethet. Ha viszont a hűtősapkával van gond, pl. nagyon korrodált, szennyezett, nem nyit a megfelelő nyomás értéken, a hűtő akár szét is repedhet. Ha az autóhűtő csere után takarékossági okokból a régi fagyállót töltjük vissza, okvetlen győződjünk meg a PH értékéről. Egy elöregedett hűtőfolyadékban lebomlanak az antikorrodáns adalékok, így súlyos károkat okozhat a fém alkatrészekben. Szintén mérjük meg a fagyáspontot, hiszen ha megfagy télen a folyadék, örülhetünk ha csak a hűtő reped szét. Az autóhűtő csere után nagyon gondosan légtelenítsük a hűtőrendszert. Ha egy megbúvó légbuborék megtapad a hengerek felső részénél vagy a hengerfejben az nagy gond lehet, mivel ott nincs hűtés, helyi túlmelegedés jön létre. Ha viszont a buborék elindul, és bekerül a hűtőbe, az akár szét is repesztheti annak csöveit, vagy legalábbis a lamellákat összenyomja, lerepesztve őket a csőről. Ellenőrizzük le a hűtőventilátor működését az autóhűtő csere után, különösen, ha a motor a hűtőcsere előtt túlmelegedett. Járassuk a motort, míg el nem éri az üzemi hőfokát, és várjuk meg, míg legalább 1-2 esetben leáll, majd elindul a hűtő ventilátor. Régebbi, nem elektromos hajtású ventilátorok esetében teszteljük le azok kuplungját. Ha könnyen megcsúszik, nem lesz elégséges a hűtés – különösen lassúbb tempónál. A tágulási tartály átvizsgálását se mulasszuk el. Ez a hűtővíz tárolására szolgál, és ha szennyezett, repedt, vagy a sapka hibás – okvetlen cseréljünk.Alumínium vagy réz hűtőt válasszunk?
A személygépkocsikat és a kisebb teherautókat napjainkban szinte kizárólag alumínium hűtővel hozzák forgalomba. Az ember azt gondolná, ez egy új fejlesztés, de nem így van, az első alumínium autóhűtők 1913-ban mutatkoztak be a Rolls Royce –nál. Ennek ellenére még nagyon sokáig rézből építették a legtöbb vízhűtőt, mivel kétszer jobb hővezető mint az alumínium, jól ellenáll a korróziónak, és aránylag olcsó.
1960-ban a General Motors kezdte használni az alumínium vízhűtőket a súly mérséklése érdekében, ezek szinte harmad olyan nehezek voltak, mintha rézből készültek volna.
Európában a 70-s években jelentek meg, de igazából még 10 évnek kellett eltelnie, míg az üzemanyag takarékosság jegyében igazán elterjedtek.
Míg 1985-ben csupán 24 % volt az alumínium autóhűtők aránya, napjainkra ez már 90% fölé emelkedett.
Az ember azt gondolná, hogy a rézből készült vízhűtők kora végleg leáldozott, de ez valójában nem így van. Az „International Copper Association” kifejlesztett egy új technológiát, mellyel meg kívánják fordítani ezt a folyamatot. Mivel a réz sokkal jobb hővezető, mint az alumínium, a rézből készül hűtő kisebb lehet és könnyebb, mint ha alumíniumból készült volna. Ezeknél az új hűtőknél 2 sor lamella van a csövek között, és a csövek falvastagsága is kisebb. Az így készül autóhűtő 7%-kal könnyebb és 15%-kal kisebb, mint alumíniumból készült társa, -azonos hűtésteljesítmény mellett.
A gyártás során réz-nikkel-cink-foszfor forraszanyagot használnak. Ez jóval erősebb mint a hagyományos forrasztóón, és kevésbé környezetszennyező. További előnye, hogy használatával megelőzhető az „ón kivirágzása”, mely a korrózió egyik fajtája.
Az így gyártott réz autóhűtőt kívül-belül galvanizálják, ezzel példa nélküli korrózióvédelmet garantálva. Javításuk is egyszerű, és újrafeldolgozásuk is megoldott. További előny, hogy a réz újrafeldolgozásához fele annyi energia sem kell, mint az alumíniumhoz.
Hűtő rendszerek javítása
Vízhűtő javítás
Olajhűtő javítás
- Letört csatlakozó pótlása, visszahegesztése
- Túlnyomástól deformálódott olajhűtő javítása
- Tönkrement csatlakozó menetek javítása, cseréje
- Karambolos, deformálódott olajhűtő egyengetése
- Vízhűtőn belüli olajhűtő javítása
Intercooler javítás
- Karambolos, deformált intercooler egyengetés, javítás
- Sérült intercooler cső hegesztés
- Repedt csőnyak hegesztés
- Intercooler készítés tuning -hoz
- Intercooler külső – belső tisztítás
- Feltöltőrendszer tömítettségpróba
Autó fűtőradiátor javítás
- Gépjármű (személygépkocsi, teherautó, kamion, munkagép) fűtő radiátor javítás
- Fűtő radiátor külső és belső tisztítás, vízkő eltávolítás
- Elöregedett műanyag víztér (vízzsák) javítás, hegesztés
- Javíthatatlan műanyag víztér cseréje egyedileg gyártott fém víztérre
- Tömb csere (rácsos, lamellás fém rész)
- Oldtimer vagy egyéb nehezen beszerezhető fűtőradiátor egyedi legyártása
- Radiátor kiszerelés, beszerelés
- Műszerfal kiszerelés, beszerelés
Hőcserélő javítás
- Csöves hőcserélő javítása
- Gázkazán, cirkó, gázbojler, kazán javítása
- Lemezes hőcserélő javítása
Kalorifer javítás
- Vizes hűtő és fűtő kalorifer javítása
- Lyukas, csepegő kalorfier javítás
- Korrodált tömb javítása