09
aug. 2015

Melegben is fagyállót használjak?

By Tamas Címke: , , , , , , , , |   0 comments

Fagyálló betöltése
Már a szó is, hogy: „fagyálló” a legtöbb emberben azt a képzetet kelti, hogy csak téli időben van rá szükség, mikor a hőmérő higanyszála fagypont alá kúszik. Régebben divat volt, hogy csak az ősz végén „fagyállózták fel” a hűtőkört, nyáron „jó lesz a sima víz is” felkiálltással! Sokan nem is gondolnák, hogy egy mai, modern motorban mekkora kárt tudnak ezzel okozni!


A nevével ellentétben a fagyálló hűtőfolyadék jóval többre hivatott, mint megelőzni a víz megfagyását. Mielőtt tehát csupán vizet töltenénk a hűtőbe, tekintsük át milyen feladatai vannak még ennek a hűtő folyadéknak:
  1. A fagyálló csökkenti a víz fagyáspontját, ugyanakkor megnöveli a forráspontot. Mint jól ismert, a tiszta víz 0 C fokon dermed meg, és 100 C-on kezd forrni. A legtöbb motort úgy tervezik, hogy az üzemi hőmérséklete 93 C környékén legyen, ami azt jelenti, hogy a motorblokkban könnyen felforrhat. Ennek viszont akár katasztrofális következményei is lehetnek. Egy 50-50 %-ban kevert fagyálló-desztillált víz keverék forráspontja viszont eléri a 129 C fokot, így az már nem forr fel a motorblokkban normál körülmények között, így igen drága javításokat előzhetünk meg.
  2. Egy márkás fagyálló hűtőfolyadék korrózió gátló adalékokat is tartalmaz, melyek segítenek megelőzni a galván korróziót. Ezt a jelenséget, mely tönkreteszi a fémeket, gyakran elektrolízisnek is nevezik hibásan. Mikor 2 különböző fém elektrolit jelenlétében összeér, az egyik fém (anód) feloldódik, és a másik fémen (katód) válik ki. Ezt a folyamatot használják szárazelemekben áram fejlesztésére, de itt, a hűtő körben kimondottan káros, hiszen az anód fémet tönkreteszi. Az adalék ezt oly mód gátolja meg, hogy megakadályozza elektromos áram létrejöttét. A közönséges víz könnyen elektrolittá válhat, így a galván korrózió sokkal intenzívebb, mintha fagyállót használnánk.
  3. Szintén nem elhanyagolható a fagyálló kenő hatása, ez gondoskodik pl. a vízpumpa csapágyainak védelméről. Manapság a vízpumpát a vezérmű szíj hajtja, így cseréje, vagy javítása esetén cserélni kell a vezérmű szíjat is, ami tovább növeli a költségeket.
    Fagyálló tócsa
  4. A fagyálló koncentrátum fluoreszkáló zöld színe segíti a szivárgások felderítését, az autó alatt megjelenő zöld tócsa a hozzáértő számára egyértelművé teszi, hogy valahol szökik a hűtő folyadék. Ugyanígy, ha olajos a tapintása, akkor is kezdhetjük tervezgetni a szerviz látogatást. Ha csak tiszta vizet öntünk a rendszerbe, a szivárgó folyadék akár el is párologhat nyomtalanul, vagy ha észre is vesszük a kocsi alatt, joggal tarthatjuk a klíma kicsepegő kondenzvizének. Az élénk zöld szín viszont egyértelműen jelzi, hogy szökik a fagyálló, ideje felkeresni egy szakműhelyt.
Sose töltsünk csapvizet vagy ásványvizet a hűtőrendszerbe, mert ezzel nagy károkat okozhatunk a hűtőrendszerben és a motor blokkban. Mindig használjunk Egy 50-50 %-ban kevert fagyálló-desztillált víz keveréket (csapvizet vagy ásványvizet véletlenül se).

Hűtő rendszerek javítása

Vízhűtő javítás

Autó hűtő javítás
  • Személygépkocsi, teherautó, kamion, munkagép, stb. vízhűtő javítás, karambol utáni egyengetés, hűtősérülés javítás hegesztéssel, ragasztással .
  • Alumínium, réz, acél, műanyag hűtőalkatrészek hegesztése.
  • Külső-belső autóhűtő tisztítás, vízkőtelenítés, lamella egyengetés.
  • Műanyag víztér csere, tömítéscsere.
  • Erősen roncsolódott autóhűtő műanyag víztér cseréje egyedileg elkészített alumínium vagy réz víztérre.
  • Tömb csere: a nagymértékben roncsolódott, teljesen elvízkövesedett vízhűtő tömb (rácsos, lamellás része a hűtőnek) cseréje új gyári alkatrészre.
  • Oldtimer autóhűtő felújítása , egyedi tömbjének legyártása, beépítése
  • Veterán autó vízhűtő javítás , restaurálás
  • Fagyálló bemérés, feltöltés, csere, téli felkészítés
  • Hengerfej vizsgálat – égéstermék keresése a hűtőfolyadékban
Bővebben…

Olajhűtő javítás

Olajhűtő javítás
  • Letört csatlakozó pótlása, visszahegesztése
  • Túlnyomástól deformálódott olajhűtő javítása
  • Tönkrement csatlakozó menetek javítása, cseréje
  • Karambolos, deformálódott olajhűtő egyengetése
  • Vízhűtőn belüli olajhűtő javítása
Bővebben…

Intercooler javítás

Autóhűtő javítás - Gőzölő hűtő (2)
  • Karambolos, deformált intercooler egyengetés, javítás
  • Sérült intercooler cső hegesztés
  • Repedt csőnyak hegesztés
  • Intercooler készítés tuning -hoz
  • Intercooler külső – belső tisztítás
  • Feltöltőrendszer tömítettségpróba
Bővebben…

Autó fűtőradiátor javítás

Autóhűtő javítás - Gőzölő hűtő (2) Bővebben…

Hőcserélő javítás

Autóhűtő javítás - Gőzölő hűtő (2)
  • Csöves hőcserélő javítása
  • Gázkazán, cirkó, gázbojler, kazán javítása
  • Lemezes hőcserélő javítása
Bővebben…

Kalorifer javítás

Kalorifer javítás
  • Vizes hűtő és fűtő kalorifer javítása
  • Lyukas, csepegő kalorfier javítás
  • Korrodált tömb javítása
A tisztítás, javítás, felújítás főbb lépései megegyeznek az autóhűtő javítás és az autóklíma javítás technológiai lépéseivel. Bővebben…
felhasznált irodalom: http://www.cgj.com/2013/05/08/do-i-need-antifreeze-in-warm-weather/

Minden vélemény számít!

Your e-mail address will never by shared.

Please enter your name!
Please enter your email!
Please enter your website!
Please enter your comment!